Kun olet tunnistanut, että olet emotionaalisen pahoinpitelyn kohteena, on aika kohdata pahoinpitelijä. Keskustelun tavoitteena on päästä yhteisymmärrykseen ja ratkaisuun, ei aloittaa riitaa, joten ole jämäkkä mutta ystävällinen kun puhut hänelle. Ennen keskustelua, kertaa mielessäsi asiat, jotka koet emotionaaliseksi pahoinpitelyksi. Vaikka päättäisit lopettaa suhteen, pysy jämäkkänä päätöksessäsi ettet halua aiheuttaa riitaa, jossa he voisivat manipuloida sinua. Jos olet jo kohdannut pahoinpitelijäsi ja päättänyt pysyä yhdessä, mutta huomaat että sama käytös jatkuu edelleen, on aika kerrata rajojasi. Puhu hänelle uudelleen ja ole hyvin selvä sen suhteen, minkälaista käytöstä et siedä.
Pahoinpitelijä saattaa yrittää vedota syyllisyydentuntoosi, mutta ole hyvin selvä siinä, että et tee mitään syyllisyydentunnosta. Vaikein osio pahoinpitelijän kohtaamisessa saattaa olla päätöksessä ja rajoissa pysymisessä. Kun olet kertonut rajasi, on elintärkeää, että seisot jämäkkänä päätöstesi takana. Kerro hänelle, mitkä seuraukset ovat ja sitten toteuta ne, jos pahoinpitely jatkuu. Älä anna itsesi pudota takaisin pahoinpitelyn sykliin. Tässä voisi olla apuna myös se, että sinulla olisi joku tukihenkilö. Kun joku tukihenkilö tietää tilanteesta, voi olla helpompaa pysyä päätöksessä, siinäkin tapauksessa, että päätät lähteä suhteesta.
Monet pahoinpitelijät eivät tiedosta tekojaan. Entinen puolisoni ei tiedostanut omaa käytöstään ja vaikka kävimme pariterapiassa ja kerroin terapeutin läsnäollessa hänelle hänen käytöksestään, siihen ei tullut kuitenkaan muutosta. Lopulta tajusin, että ainoa ratkaisu minkä voin tehdä, oli lähteä suhteesta. Otoyan mukaan joskus terapia voi auttaa ja suhteet pahoinpitelijään voidaan pelastaa. Joissain tilanteissa on kuitenkin parempi vain lähteä.
Kirjassaan Signs of Emotional Abuse: Finding the Line Between Acceptable Human Behaviour and Abuse (2018) Lana Otoya neuvoo pahoinpitelijän kohtaamisesta seuraavaa:
· - On ok yrittää selvittää asiat pahoinpitelijän
kanssa
· - Henkinen pahoinpitelijä voi olla puoliso,
vanhempi, sisarus, ystävä tai jopa työnantaja
· - Joskus voit tarvita tilanteessa henkiseksi
tueksi jonkun henkilön
· - Jos et halua tukihenkilöä, voi olla joissain
tilanteissa parempi hoitaa tilanne puhelimessa
· - Valitse aika ja paikka jossa haluat tehdä
kohtaamisen
· - Harjoittele etukäteen pahoinpitelystä puhumista
· - Yritä pysytellä ystävällisenä ja rauhallisena
· - Tee selväksi, että heidän käytöksellään on
seurauksia
· - Pidä seurauksista kiinni, jos käytös jatkuu
Kirjassaan The Better Boundaries
Workbook: A CBT-Based Program to Help you Set Boundaries Sharon Martin kertoo
että kommunikaatiossa on 3 perustyyppiä; passiivinen, aggressiivinen ja
assertiivinen. Kun olemme passiivisia, emme kunnioita omia tunteitamme, koska
emme puhu siitä mitä tarvitsemme tai emme ole rehellisiä siinä mitä tunnemme;
minimoimme omat tarpeemme ja tunteemme miellyttääksemme toisia. Kun olemme
aggressiivisia, emme kunnioita toisten ihmisten tarpeita ja tunteita, olemme
kovia, totuudellisia, satuttavia ja vaativia, uskoen, että omat tarpeemme ja
tunteemme menevät toisten tarpeiden ja tunteiden edelle. Kun olemme
assertiivisia, välitämme tarpeemme ja tunteemme selkeästi ja suoraan, tavalla
joka kunnioittaa itseämme ja toisia. Jos rajasi vaatii sitä että jonkun toisen
on ryhdyttävä toimeen, kannattaa pyytää eikä vaatia. Vaatimukset luovat
puolustautumisen tarvetta ja vastustusta enemmän kuin yhteistyötä. Käyttämällä
minä-lauseita ja olemalla halukas kompromisseihin saa paljon enemmän aikaan.
On normaalia tuntea itsensä vihaiseksi
tai turhautuneeksi kun tarpeesi eivät täyty. Monilla tämä johtaa syyttelyyn ja
vaatimuksiin. Esimerkiksi saatat sanoa toiselle: lakkaa olemasta niin äänekäs!
Ottaisit paremmin toiset huomioon! Tämä lähestymistapa ei johda yhteistyöhön
tai ymmärrykseen, toinen vain menee puolustuskannalle. Minä-lauseilla sen
sijaan voit kommunikoida miltä sinusta tuntuu ja mitä sinä haluat. Minä-lauseet
toimivat hyvin, sillä kun keskityt siihen mitä sinä tunnet, on helpompi
saavuttaa empatiaa kuulijassa. Joskus ihmiset eivät ole tietoisia siitä, miten
heidän käytöksensä negatiivisesti vaikuttaa toisiin, mutta kun kerromme heille,
että he satuttavat meitä, he saattavat olla halukkaampia muuttumaan tai tekemään
kompromisseja.
Tässä on minä lauseen
peruskaava:
· - Minä tunnen että….
· - Kun sinä…
· - Haluaisin että sinä…
Esimerkki: Tunnen itseni
turhautuneeksi kun sinä et kerro minulle että tulet myöhään kotiin ja haluaisin
että esimerkiksi lähetät minulle tekstiviestin jos olet tulossa kotiin
myöhemmin kuin 18.30. Voitko sinä tehdä niin?
Kun asetamme rajoja, meidän pitää
olla johdonmukaisia ja tiukkoja, varsinkin niiden kanssa, jotka vastustavat
rajojamme. Jotkut voivat yrittää puskea takaisin riitelemällä tai käyttämällä
passiivis-aggressiivisia keinoja (esimerkiksi teeskentelemällä etteivät kuulleet
sinua) siinä toivossa että perääntyisit. Saatat joutua toistamaan rajojasi
useita kertoja ennen kuin jotkut ihmiset tajuavat, että olet tosissasi rajojesi
kanssa ja että niiden rikkomisesta on seurauksia.
Myös sillä on merkitystä, miten
kommunikoit. Esimerkiksi äänensävysi saattaa totaalisesti muuttaa viestisi
sisällön. Kun asetat rajoja, tähtää miellyttävään, mutta jämäkkään äänensävyyn,
joka välittää itseluottamusta ja vastaanottavaista asennetta. Huutaminen voi
tuntua voimaannuttavalta tai jopa tarpeelliselta ihmisten kanssa jotka puhuvat
päälle tai korottavat ääntään. Mutta edelleenkin, huutaminen ei kannusta
kuuntelemiseen tai yhteistyöhön. Entisellä puolisollani oli usein tapana alkaa
korottaa ääntään, jos asiat eivät sujuneet hänen toivomallaan tavalla. Lopulta
opin sanomaan hänelle rauhallisesti, että jos korotat ääntäsi minulle,
lopetetaan keskustelu tähän ja palataan siihen sitten kun olet rauhoittunut.
Tämä ei ollut minulle todellakaan helppoa, sillä olin tottunut normaalisti
tällaisissa tilanteissa vaikenemaan. Menin yleensä vain kerta kaikkiaan täysin
lukkoon. Ja tämä sama malli on toistunut myös muissa tilanteissa, joissa minua
vastaan on jollain tavalla hyökätty. Tämäkin tulee varmasti lapsuudesta, jossa
äidin hyökätessä huutamalla oli paras vain olla hiljaa, niin kuin näin isänkin
tekevän. Hätätilanteessa ihmisellä on tapana joko taistella, paeta tai lamaantua.
Taistele, pakene tai lamaannu – Hädässä et
voi valita miten reagoit | Yle
Kun olet kommunikoinut rajasi, on
tärkeää myös pitää niistä kiinni. Ja jos rajojasi rikotaan, rikkomuksesta pitää
olla seurauksia. Joskus kuitenkin, vaikka teemme kaiken oikein -käytämme assertiivisia
kommunikaatio kykyjä, olemme selviä sen suhteen mitä haluamme ja teemme
pyyntöjä, ei vaatimuksia, silti jotkut ihmiset eivät näytä kunnioittavan
rajojamme. Kun näin käy, saatat olla tekemisissä haastavan persoonan kanssa.
Yleensä haastavilla persoonilla
on seuraavia tuntomerkkejä:
·
- He käyttäytyvät etuoikeutetusti niin kuin
normaalit säännöt eivät koskisi heitä
·
- He manipuloivat toisia saadakseen sen mitä
haluavat
·
- He jatkuvasti ylittävät rajojasi
·
- He eivät ota toisten ihmisten tunteita tai
tarpeita huomioon
·
- He syyttävät toisia, eivätkä ota vastuuta
teoistaan
·
- He esittävät kohtuuttomia vaatimuksia
· -
He kieltäytyvät kompromisseista
· - He kokevat aina olevansa oikeassa
·
- He huutavat, kiroilevat, kritisoivat ja nimittelevät
jos asiat eivät mene heidän mielensä mukaan
· -
He saattavat olla arvaamattomia ja fyysisesti
aggressiivisia
·
- He valehtelevat
· -
He käyttävät passiivis- aggressivisia
tekniikoita (esim. mykkäkoulu, unohtelu tai kritisoiminen verhottuna
kohteliaisuuteen)
· -
He juoruavat tai puhuvat pahaa ihmisistä heidän
selkänsä takana
·
- He esittävät uhria
·
- He vähättelevät arvojasi, uskoasi ja valintojasi
·
- Heiltä puuttuu aito kiinnostus sinuun tai elämääsi
·
- Harvoin pyytävät anteeksi tai jos pyytävät, se
kuulostaa epäaidolta
·
-Painiskelevat esim. erilaisten addiktioiden
kanssa, mutta eivät halua muuttua
Kun olemme tekemisissä haastavien
henkilöiden kanssa, pitää rajojen asettamisessa ottaa erilainen lähestymistapa
kuin muiden ihmisten kanssa. Normaalit strategiat eivät silloin toimi. Silloin meidän
on keskityttävä turvallisuuteen, välttää valtataisteluja ja keskittyä niihin
asioihin joita voimme kontrolloida.
Haastavien henkilöiden kanssa
rajoja asettaessa turvallisuuden pitää olla sinun ykkösprioriteettisi. Voit
varmistaa sen esimerkiksi seuraavilla tavoilla:
· -
Jos joku on ollut väkivaltainen, aggressiivinen
tai uhannut sinua jollain tavalla, käy tällaiset keskustelut julkisella
paikalla tai tukihenkilön läsnäollessa
·
- Jos et koe oloasi turvalliseksi hänen
seurassaan, kommunikoi tekstiviesteillä, sähköpostilla tai puhelimitse.
·
- Hae tarvittaessa lähestymiskieltoa
·
- Luo turvallisuus-suunnitelma, joka sisältää
turvallisen paikan johon voi tarvittessa mennä, tukihenkilöiden
puhelinnumeroita jne…
Kukaan ei halua ajatella
tarvitsevansa turvallisuussuunnitelmaa tai lähestymiskieltoa ja toivottavasti
sinun ei tarvitsekaan, mutta kannattaa olla valmistautunut. Ehkä et ole
tottunut laittamaan itseäsi etusijalle ja voi olla todella vaikeaa tehdä niin.
Pääset sinne tekemällä pieniä muutoksia ja turvallisuuden priorisointi on ensimmäinen
askel.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti